niepelnosprawi.konecki.powiat.pl

 

Grupa uczniów, realizujących projekt „Kreatywni Technicy w nowoczesnej Europie”, 21 października 2017 r. w ramach programu Erasmsus+ odbyła czterotygodniowe praktyki zawodowe we Włoszech w miejscowości Parma. Piękne stare miasto położone w regionie Emilia Romania przywitało uczniów i opiekunów ciepłem i słońcem. Instytucją goszczącą oraz organizatorem praktyk była firma IFOM mająca swoją siedzibę w Bolonii.

 

 

Uczniowie technikum kształcącego w zawodzie technik informatyk odbywali praktyki w większych i mniejszych firmach informatycznych na terenie miast: Parma, Reggio Emilia oraz Fidenza. Były to m.in. Abla Computer, DR. Harware, Labitech, InkMania, La Copertina, The Phone Clinic. Technicy kształcący się w zawodzie technik handlowiec zostali przydzieleni do dużych firm sieciowych (mających swoje sklepy także w Polsce): Kiabi oraz Maisons Su Monde i Maisons Du Monde.

 

Podczas drugiego dnia pobytu uczniowie poznali miejsca pracy oraz zaznajomili się z topografią miast i możliwościami komunikacyjnymi, wykazując się przy tym samodzielnością i odpowiedzialnością w realizacji powierzonych im zadań. Musieli także w praktyce wykorzystać znajomość języków obcych – angielskiego i włoskiego, których uczą się w szkole oraz uczyli się w ramach przygotowania do wyjazdu.

 

Technicy informatycy realizowali zadania powierzone im przez pracodawców: naprawiali i diagnozowali sprzęt komputerowy, zajmowali się językami programowania oraz programowaniem stron internetowych, poznawali budowę lokalnych sieci komputerowych oraz sposoby administrowania sieciami komputerowymi. Kilku uczniów pracowało także przy serwisie najnowszych telefonów komórkowych oraz tabletów z oprogramowaniem Android oraz iOS. Technicy handlowcy wykonywali zadania zlecone przez pracodawców min. zajmowali się inwentaryzacją towarów, przyjmowaniem i wydawaniem towarów, obsługą kasy fiskalnej, obsługą klienta, wypełnianiem dokumentacji towarowej.

 

Pierwszy weekend po tygodniu pracy uczniowie spędzili w Mediolanie, poznając historię oraz zabytki tego pięknego miasta. Piękny dworzec kolejowy – jeden z największych w Europie sprawił na wszystkich ogromne wrażenie. Po mieście oprowadzała grupę przewodniczka, dzięki której uczestnicy wyjazdu mieli możliwość zwiedzić między innymi przepiękną Katedrę Narodzin św. Marii w Mediolanie, La Scala – jeden z najsłynniejszych teatrów operowych świata (otwarty w 1778), Wieżowiec Pirelli, Castello Sforzesco (XV w.) oraz najsłynniejszą i zarazem pierwszą w Europie mediolańską galerię ze sklepami takich sław, jak Prada czy Ferrari. Piękna włoska pogoda zachęcała do spacerowania urokliwymi mediolańskimi uliczkami.

 

Drugi weekend pobytu przyniósł także wielką atrakcję pobytu – wycieczkę do miasta na wodzie, czyli do Wenecji. Krążąc ulicami miasta na wodzie, mieli okazję zwiedzić jej historyczną część rozciągającą się wokół Canal Grande z jego świetnymi zabytkami: Placem i Bazyliką św. Marka, Mostem Westchnień czy Piazzetta di San Marco.

 

Trzeci tydzień praktyk uczniowie rozpoczęli podobnie do poprzednich. Uczestnicy mobilności mieli okazję poznać kulturę włoskiego miasteczka, poznać życie rdzennych mieszkańców, ich codzienne problemy, jak na przykład jednodniowy strajk komunikacji miejskiej w regionie. Uczniowie wykorzystali ten dzień oraz piękną pogodę na dokładne zwiedzanie miasta. Z długiej listy zabytków znajdujących się w mieście trzeba wymienić: Katedrę Romańską, w której znajdują się: XII-wieczna rzeźba Benedetto Antelami i XVI-wieczne freski Antonio da Correggio, przyległe do katedry Babtysterium, liczne pałace z Palazzo della Pilotta na czele, dwa piękne parki czy stadion miejscowego klubu - AC Parma. Zabytki oraz życie codzienne mieszkańców uwieczniał fotograf z zamiłowania, a także uczestnik mobilności - Wiktor Szafrański.

 

Wyjazd na praktykę zagraniczną w ramach Erasmusa+ był świetnym sposobem, aby w środowisku międzynarodowym zdobyć doświadczenie zawodowe, referencje i cenne kontakty. Uczniowie wykazali się dużą samodzielnością i odpowiedzialnością w realizacji powierzonych im zadań. Pobyt za granicą umożliwił pogłębienie i wykorzystanie w praktyce wiedzy zdobytej w szkole, sprzyjał rozwojowi umiejętności językowych, wpłynął także na poznanie kultury kraju i zwyczajów panujących w środowisku pracy.