niepelnosprawi.konecki.powiat.pl

Jest takie miejsce w powiecie koneckim, wyjątkowe nawet w skali kraju, gdzie w jednym miejscu możemy prześledzić rozwój polskiej motoryzacji począwszy od dwudziestolecia międzywojennego. Muzeum „Polskie drogi” powstało z pasji i zainteresowania polską myślą techniczną pana Marcina Zapały i jego syna Dominika. Na rozmowę umawiamy się w przeddzień rocznicy narodzin popularnego Malucha. To właśnie 6 czerwca 1973 roku, więc równo 50 lat temu, z taśmy produkcyjnej zjechały pierwsze egzemplarze fiata 126p – auta które zmotoryzowało nasz kraj. Pan Marcin po krótkim wstępie o początkach powstawania kolekcji, wraca do swoich biznesowych obowiązków, a przewodnikiem po historii motoryzacji i zgromadzonych zbiorach zostaje syn Dominik, który jak zapewnia z zadowoleniem założyciel kolekcji, w pełni podziela jego zainteresowania i pasje.

Na początku był „Junak”!

Z tym kultowym modelem motocykla wiążą się początki pasji kolekcjonerskiej pana Marcina. W miarę, jak przybywało różnych modeli produkowanych w Polsce motocykli w kolekcji zaczęły pojawiać się samochody, te popularne które królowały na polskich drogach i te zupełnie wyjątkowe zaistniałe tylko w jednym egzemplarzu. Pan Dominik, kontynuator pasji ojca, prezentuje zbiory właśnie według tego klucza opowiadając w bardzo interesujący sposób o historii najciekawszych eksponatów. Zbiory się powiększają zajmując obecnie 4 hale i kilka zadaszonych wiat.

Polskie drogi przed II wojną światową!

W prywatnym muzeum Marcina i Dominika Zapałów pamiątki z tego okresu zajmują znaczące miejsce. Duży zbiór motocykli na czele z legendarnymi „Sokołami” i zupełnie unikatowym motocyklem „Orlę”.

„Wyprodukowano tylko krótką serię, a zachowany egzemplarz to właśnie ten przed nami, to chluba naszej kolekcji, jedyny taki na świecie”- podkreśla pan Dominik.

Spory zestaw Fiatów 508 produkowanych w latach 30-tych w Państwowych Zakładach Inżynierii w Warszawie przypomina o długiej historii współpracy licencyjnej z tą włoską marką. Oprócz tego większe Fiaty 518, potężne Chevrolety i elegancki Buick z zakładów Lilpop, Rau i Loewenstein, a ciężki motocykl „Sokół 100” w wersji wojskowej przypomina o wrześniu 1939 roku.

Na drogach i bezdrożach PRL-u!

W tych czasach samochód był dobrem luksusowym, a na drogach pojazdy przedwojenne i te z czasów wojny, które dotarły do naszego kraju różnym sposobem były powoli zastępowane przez produkty rodzimego przemysłu samochodowego produkowane na licencjach, bądź oryginalne twory polskiej myśli inżynierskiej.

„Mamy w zbiorach duży zestaw samochodów „Warszawa” w różnych wersjach nadwoziowych oraz kolejne wersje koncepcyjne polskiej „Syrenki”. Dużą część ekspozycji zajmują też Fiaty 126p – w różnych konfiguracjach wyposażenia i ciekawych pomysłach na uatrakcyjnienie typowego nadwozia. Mamy wersję „cabrio”, modną kiedyś wersję „buggy” i „Maluchy” z krótkich serii w nietypowych kolorach. W końcu historia tego auta to 27 lat produkcji od 1973 roku do września 2000 r.” – opowiadał prezentując tę część kolekcji Dominik Zapała.

W takiej kolekcji nie może oczywiście zabraknąć kolejnych wersji rozwojowych Polskiego Fiata 125p i „Poloneza”.

Czasy PRL-u to także cała gama pojazdów użytkowych, różne wersje rozwojowe samochodów dostawczych „Żuk”, „Nysa”, „Tarpan” czy „Lublin”, ciężarowe „Star” i autobusy „Autosan”, „Jelcz” popularnie zwany „ogórkiem”, czy „stonki”, czyli osinobusy do przewozu pracowników. Są też pojazdy przystosowane do pełnienia zadań w Straży Pożarnej i Milicji Obywatelskiej.

I dla dziadka, i dla wnuczka!

Dla pokoleń 50, 60 czy 70- latków te popularne niegdyś pojazdy to element wielu osobistych wspomnień, dla młodych to już kawał historii. Wyprawa do muzeum „Polskie Drogi” to z pewnością interesujący punkt na trasie wakacyjnych rodzinnych wyjazdów, gdzie wspólny temat bez problemu znajdzie dziadek z wnuczkiem i ojciec z synem.

W muzeum zgromadzono również prawdziwe skarby motoryzacji, cudem odnalezione, dostępne tylko w jednym egzemplarzu oryginalne projekty polskich inżynierów. Oprócz samochodów można tu zobaczyć także łodzie motorowe i zbiór silników zaburtowych. Coś dla siebie znajdą tutaj też miłośnicy rowerów, których ogromny zbiór stanowi ciekawe uzupełnienie kolekcji pojazdów.

Dziękujemy za rozmowę i interesującą opowieść o zgromadzonych eksponatach panu Dominkowi Zapale.

Wspólnie z właścicielami serdecznie zapraszamy do odwiedzenia tego wyjątkowego miejsca stworzonego dzięki pasji pana Marcina Zapały, jego konsekwencji w działaniu i chęci zachowania osiągnięć polskiej myśli technicznej.

Muzeum „Polskie Drogi” 26-200 Modliszewice, ul Zielona 42

http://www.muzeumpolskiedrogi.pl/

Terminy i ceny zwiedzania pod numerem tel. +48 664 167 543

Adam Kubka