Specjalny Ośrodek Szkolno - Wychowawczy w Baryczy pełnieni funkcję wiodącego ośrodka koordynacyjno – rehabilitacyjno - opiekuńczego na terenie powiatu koneckiego zgodnie z porozumieniem z Skarbem Państwa - Ministrem Edukacji Narodowej Nr MEN/2022/DWEW/998 na finansowanie działań w ramach OKRO w latach 2022-2026. Wartość programu w 2024 r. to 215 820,00 zł. Porozumienie przewiduje realizację Programu w latach 2022 – 2026, docelowo na wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami samorząd powiatu wydatkuje kwotę 809 028,00 zł.
Od dnia 1 stycznia 2024 r. do 15 grudnia 2024 r. grupa 26 dzieci w tym 9 do 3 roku życia spełniających kryteria rekrutacyjne, zostało objęte zajęciami Wczesnego Wspomagania Rozwoju Dziecka w ramach rządowego programu „Za życiem”, działanie 2.4. „Wieloaspektowa i kompleksowa pomoc niepełnosprawnemu dziecku w okresie od 0.roku życia do rozpoczęcia nauki w szkole oraz jego rodzinie”.
Każde dziecko otrzymało wstępną diagnozę, która pozwoliła na ustalenie zakresu pomocy i tygodniowy wymiar godzin. Dzieci kontynuujące udział w Programie, przeszły ponowną obserwację i ocenę poziomu funkcjonowania, co pozwoliło na dokładniejsze określenie ich postępów oraz ustalenie wymiernej do ich potrzeb tygodniowej liczby godzin terapii. Przeprowadzone w wymiarze 1962 godzin zajęcia z zakresu terapii logopedycznej, psychologicznej, pedagogicznej, rehabilitacji ruchowej i alpakoterapii zapewniały dzieciom objętym programem interdyscyplinarne wczesne wspomaganie rozwoju oraz dostęp do aktywnej pomocy.
Celem wszechstronnych i różnorodnych oddziaływań było zapewnienie dzieciom niepełnosprawnym dostępu do zwiększonej pomocy w wyrównywaniu deficytów rozwojowych, podjęcie większej ilości działań stymulujących dziecko we wczesnym etapie jego rozwoju. W realizację programu w roku 2024 r. zaangażowanych było 9 specjalistów. Realizowane terapie pozwalają na zniwelowanie problemów rozwojowych takich jak: wady wymowy, opóźnienie rozwoju mowy, opóźnienie rozwoju ruchowego, wady funkcji motorycznych, zaburzenia wynikające ze spektrum autyzmu i zaburzenia integracji sensorycznej, a także zwiększają i wyrównują szanse dzieci, w dalszym procesie ich rozwoju. Wsparciem objęto także rodziców i opiekunów. Łącznie zrealizowano 37 godzin, które miały na celu udzielenie fachowej pomocy i informacji. Pozwoliły one na wsparcie psychologiczno - pedagogiczne. Włączyły rodziców w aktywny proces pomocy dziecku. Udzielone zostały rady w zakresie kształtowania postaw i zachowań pożądanych.
Inf. Wydział Polityki Społecznej Oświaty i Zdrowia